torsdag 31 oktober 2019

"Bästa bilden?"


Jag önskar att jag fick frågan, "Vilken är din bästa bild?". Det är naturligtvis upp till betraktaren, det vore förmätet att säga annat. Alla bilder är subjektiva. De flesta svarar på just den frågan, "Den bästa bilden har jag inte tagit ännu".
Men jag vill svara med den här bilden. Den kanske inte betyder något för dig. För mig betyder den vad allt handlar om. Jag säger inte mer än så om den.
Jag kommer förmodligen ha tagit en annan bild som är bättre, just då. Det beror på var man är i livet. När jag tog den här bilden använde jag en enkel kompaktkamera. Jag var på en fest i Peru. Då jag såg bilden, såg jag egentligen inte. Det kom sedan, mycket senare. Det är det som är så magiskt med att alltid bära på en kamera. Den gör mig mer lyhörd och öppen för vad som händer omkring mig. Utan kameran hade jag inte lärt mig om vad livet egentligen är.