fredag 11 oktober 2019

Joker


Vet inte varför jag var så nyfiken på den här filmen, såpass att jag såg den strax efter premiärdagen. Jag känner inte till serien och de tidigare filmerna om Gotham City med Batman och Joker.
Men det var något som drog. Joaquin Phoenix har jag sett i flera roller och senast i 'Walk the line' om Johnny Cash. Han spelar nervigt och högst trovärdigt.
Och vilken roll han gör i 'Joker'! Som, i mitt tycke, kunde skippat seriefiguren helt och hållet. Det hade räckt med storyn om hur en människa kan hånas, kränkas så till den milda grad att det slår slint. En människa med psykisk ohälsa som blivit sviken av alla, ett offer för ett allt kyligare samhälle. Dagsaktuell, trots att det är 1981 i filmen. Ett politiskt och mänskligt ställningstagande. En av de sorgligaste filmer jag sett och hoppet som finns, trots allt, är galenskap.