onsdag 16 oktober 2019

Kameran


Jag är en svartvit fotograf och har alltid varit. Jag gör bara vad jag gjorde i mörkrummet när jag var analog, innan jag gick över till digital kamera för 10 år sedan. Därför jobbar jag fortfarande med gamla kameror, någon 10 år gammal, och det låter löjligt i digitala sammanhang. Men de har något, en enkelhet och de var närmast när film övergick till digitalt. Där är jag hemma. Kass dynamik, taskigt iso, allt som idag förädladts i nya kameror. Och som förlorat sin själ. Idag behöver du inte tänka, fantastiska bilder. Jag är inte där. Jag vill att det ska vara svårt att vara fotograf och skapa något. För skapandet, den kreativa processen är totalt utrotad i kamerabranschen idag.
Så, jag jobbar på med mina gamla kameror, som bara har det nödvändigaste. Och jag utvecklas hela tiden.